Nu demult am ținut o prezentare în care aveam să vorbesc despre cum poți obține atât de râvnita independență financiară.
Intuind unde aveam să mă duc cu prezentarea mea, un tânăr investitor mi-a spus că e interesantă ideea de a economisi prin fonduri mutuale de investiții pentru majoritatea oamenilor, dar că lui îi place să-și administreze singur banii, cum la fel îi place să conducă singur mașina, nu să stea în locul din dreapta.
Afirmația lui m-a pus pe gânduri, fiind pasionat de mașini și de condus, oare de ce îmi place atât de mult să conduc, însă n-am avut nici o reticență în a-mi lăsa banii pe mâna colegilor mei, administratori de fonduri? În ce condiții aș ceda și controlul mașinii mele altcuiva?
Păi în primul rând ar trebui să fie un șofer profesionist, cu mai multe ore de condus decât mine, iar apoi să fie o persoană de încredere, căreia să-i cedez controlul și să mă simt confortabil. Dar dacă ar fi mai mult de atât? Dacă șoferul tău personal ar fi un campion de raliuri, sau de Formula 1?
Așa că atunci când mi-a venit rândul să vorbesc l-am întrebat pe colegul meu cam cât timp își alocă pe zi pentru investiții. Mi-a răspuns că undeva la două ore.
Colegii mei își alocă cam 10 ore pe zi fiecare. Avem patru portofolio manageri entuziaști cu peste 30 de ani de experiență cumulată care doar cu asta se ocupă: citesc rapoarte de analiză, descoperă noi oportunități de investiții, monitorizează limitele de risc, urmăresc evoluția piețelor bursiere, monetare și valutare. Uneori reușim să-i dezlipim din fața monitoarelor în pauza de masă, dar de obicei acolo își servesc și prânzul. Oamenii ăștia nu sunt doar pasionați de investiții, mănâncă și visează investiții. Îți pot vorbi ore întregi despre bursă, emitenți, ce sectoare vor perfoma și de ce.
Apoi despre predarea controlului. Ca să ajungi manager de portofoliu trebuie să treci prin diverse filtre. Trebuie să fii entuziast în privința investițiilor, să ai o anumită experiență în această zonă, fie cu portofoliul personal, fie cu banii altora, trebuie să treci teste psihologice și să ai un caracter potrivit, rezistență la stres și bineînțeles multe cunoștințe teoretice despre piețele de capital. Pe scurt, n-o să-ți dea nimeni bani pe mână dacă nu dovedești că știi ce faci.
Apoi să vă spun ce am realizat eu odată ce-am predat controlul. O imensă ușurare. Am realizat că văd altfel bursa, citesc și intrepretez altfel evenimentele care mișcă prețurile pe bursă. Sunt mult mai detașat. Am învățat să privesc pădurea, dacă doriți, în locul copacilor. Și îmi place foarte tare.
Așadar e frumos să conduci tu mașina. Dar e frumos din când în când să lași și pe altcineva pe locul șoferului, mai ales dacă acel cineva e Schumi sau Sena. S-ar putea să descoperi că mașina ta are performanțe nebănuite. În plus îți dă ocazia să descoperi ce clădiri au mai apărut, ce zone ale orașului se mai dezvoltă, e o ocazie bună pentru puțină introspecție, de a te gândi la tine și la viitorul tău. Eu zic ca nu e puțin lucru deloc.
Adrian Anghel, Head of Sales
Avertisment
Acest articol are caracter pur informativ și prezintă opinii personale ale autorului. Articolul nu reprezintă o recomandare de investiții din partea OTP Asset Management România SAI S.A. sau o ofertă fermă de a contracta produsele financiare la care face referire acesta. De asemenea, articolul nu reprezintă o consiliere financiară personalizată cu privire la investiții sau consiliere fiscală/juridică. OTP Asset Management România SAI S.A. nu este responsabilă în privința potențialelor pierderi rezultate în urma tranzacțiilor desfășurate în concordanță cu ideile exprimate în acest articol. Deși informațiile prezentate au fost verificate cu atenție, OTP Asset Management România SAI S.A. nu este responsabilă pentru informațiile prezentate în acest document, acestea putând fi modificate fără nicio notificare prealabilă. Vă atenționăm că valoarea investiției dumneavoastră poate creste sau poate scădea în timp, iar performanțele anterioare nu reprezintă o garanție a realizărilor viitoare. Nu este permisă preluarea informațiilor din acest articol fără precizarea sursei.